lördag 1 maj 2010

Sötsaker av rotsaker

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Ofta blir det bra ändå, kanske till och med bättre än man hade tänkt sig. Som de där kotletterna från barndomen som växte upp med lite soltorkade tomater och balsamvinäger. I dag blev det inte så lyckat. Och det trots att jag gjorde precis som jag tänkt mig. Eller precis för att jag gjorde som jag tänkt mig så smakade det inte alls som jag tänkt mig.

Den allra första majdagen detta år var inte direkt inbjudande för den där lätta middagen med italienskt småplock som prosciutto, coppa, salami med ciabatta, filoncini, vattenmelon, druvor. Majsolen doldes bakom tunga regnmoln och temperaturen höll sig plågsamt nära nollan så jag rotade i kylen efter nåt annat. Potatisgratäng var det länge sedan jag gjorde, gott och värmande. Åh, kolla kålrot, den hade jag glömt. Rotmos kanske? Fast jag har inget som passar till. En rotfruktsgratäng? Japp. Så får det bli.

Potatis, palsternacka, morot och kålrot skalades, skivades och varvades fint. Ett par rödlökar fick också hänga med. Salt, peppar, grädde. Överväger en raid i rosmarinkrukan men besinnar mig, jag har inte lamm till utan fläskfilé.

Jag vet inte riktigt varför jag blev så förvånad över resultatet.

En vacker gratäng, där grädden bubblat upp och skapat nötbruna pölar. Ett första litet styng av ond aning. Hmm. Karamelliserad grädde. Sött. Morot. Sött. Kålrot. Sött. Lök. Sött.

Den första tuggan bekräftar. Det är klart att det smakar sött. Kålrot+morot+potatis+köttbuljong är inte ett dugg likt kålrot+morot+potatis+palsternacka+rödlök+grädde.

Nu kan det hända att resultatet påverkades av att jag använde laktosfri grädde. I den är mjölksockret, laktosen, nedbrutet till galaktos och glukos. Det borde inte bli någon skillnad mot vanlig grädde, det totala kolhydratinnehållet är detsamma som i vanlig grädde - 3 gram per 100 gram grädde.

Gratängen var inte oätlig. Men den var inte rätt till fläskfilén, och jag kommer nog inte att göra något nytt försök med gräddig rotfruktsgratäng.

Nästa gång gör jag ugnsrostade rotsaker med olivolja, vitlök och rosmarin eller så gör jag rotmos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar