tisdag 9 november 2010

Västerbottensostpaj

Nej nu är jag less på att leta receptet på ostpajen! Jag gör den till midsommar, till kräftskivan, till picknick, till helglunch, till vintervickning. Varenda gång får jag leta efter receptet. Nu senast hade Norrmejerier stuvat på webben och plockat bort guldcorn.com vilket förstås gjorde gamla bokmärken värdelösa. Så nu publicerar jag receptet rakt av, fast det inte är mitt eget, förutom förslagen på tillbehören. Källan till recept, vare sig de är egna, lånade, vidareutvecklade, anger jag förresten alltid i botten. Nå, sätt igång med pajen nu!

6 portioner

Det här behöver du:
Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning:
150 g riven Västerbottensost
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 krm svartpeppar

Tillbehör:
Grönsallad
Rökt fisk, hackad rödlök eller purjolök, gräddfil
Kräftstjärtar, räkor, majonnäs
Rökt renstek, nötstek eller skinka

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Mixa smör och mjöl i matberedare till en smulig massa. Tillsätt vattnet och mixa ihop till en smidig deg. Tryck ut pajdegen i en pajform (24 cm i diameter). Nagga formen i botten och ställ in i ugnen ca 10 minuter.

Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. Smaka av med salt och peppar. Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 minutser tills pajen stelnat. Låt svalna.





Källa: norrmejerier.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar