lördag 1 januari 2011

Frasig äppelkaka

Det här är ett recept jag återvänder till om och om igen. Ifall jag kan hitta det förstås. Länge hade jag ett klipp fäst med magnet på kylskåpsdörren. Men så i ett anfall av röjarlust städade jag undan klippet. Det tog lång tid innan hittade en fast plats för receptet. Och nu, när vi flyttat både en och tre gånger, trodde jag knappt jag skulle se det igen.

Många gånger har räddningen varit guldkorn.com, Norrmejeriers receptsajt. Men nu är den ombyggd, ligger under Norrmejerier.se och helt jävla hopplös att hitta i. Pröva söka på "äppelkaka" och du får 240 svar. 240 I tell you! Och inte fan är det äppelkaka heller. Hjortrontiramisu. Svensk trifle. Citronkakor. Och en och annan äppelkaka.

Nej, nu när jag äntligen hittat receptet lägger jag det här så jag vet var jag har det. Det är förresten en förbannat god äppelkaka, men det förstod du väl redan.

Det här behövs:
4-5 äpplen
125 gram smör
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
0,75 tsk bakpulver

Vaniljsocker eller vaniljpulver kan förstås tillsättas om man vill ha den ännu mer knäcksöt i smaken. Mandel i flarn eller hack är gott att strö på.

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnssäker form, minst 20 cm stor. Skala, kärna ur och skiva eller klyfta äpplena. Lägg dem i formen.

Smält smöret, rör ner socker, vetemjöl och bakpulver och eventuellt vaniljsocker/pulver.



Smula ut degen, fördela över hela ytan. Strö över hackad/flagad mandel eller andra nötter om du gillar det.



Grädda kakan tills den fått fin färg och äppelskivorna är mjuka.



Servera med glass, vispad grädde eller vaniljsås.


Källa: Norrmejeriers recepthäfte Guldkorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar