lördag 8 januari 2011

I ugnen med honung & citron

Nästan varje gång jag äter middag med morsan lagar vi något nytt, något saxat ur en mattidning, uppsnappat på nätet eller tipsat av vänner. Ibland bläddrar vi i receptpärmen och hittar något vi inte lagat på länge, trots att de nedskrivna betygen och kommentarerna är positiva eller till och med lysande.

Så jag tänkte återuppliva några av de gamla favoriterna, ibland hela recepten, ibland en doft, smak eller krydda. Den här gången lagar jag något ur minnet, eftersom jag hade ett kilo kycklingfilé som jag inte visste vad jag skulle göra med. På 80-talet brukade morsan göra en allt-i-ett-rätt i ugnen. Kött och hel potatis fick gona ihop sig med soya, honung och citron. Det var alltid potatisarna som tog slut först, för jäklar vad goda de blev. Det här var ursprungligen en rätt med revbensspjäll, men nu är jag inte så himla förtjust i att leta kött bland fläsket, och som sagt jag hade ett kilo kycklingfilé.

Lärdomen blev att kycklingfiléer inte gör sig bäst tillagade på detta sätt. Däremot fick smakerna i rätten med beröm godkänt av den nya generationen, företrädd av dottern. Kombinationen sött, surt, salt och därtill hetta för att uppnå karamellisering och maillardreaktion... mmm... Så gott med potatisen i den mörkbruna syrliga sirapsliknande marinaden! Vid andra portionen fick jag slita rejält för att få loss potatisen från den svalnande karamellen :) Kycklingfilén tål förstås den tid som krävs, så nästa gång får det bli något annat. Kyckling i bitar med ben kanske. Fast kyckling vågar jag inte ha ihop med potatisen, vill inte riskera att några campylobacter överlever så då förlorar jag allt-i-ett-grejen. Det spelar inte så stor roll för mig, jag rymmer en större och en mindre långpanna i ugnen.

Det här behövs:
75 gram smör
0,75 dl pressad citron
finrivet skal från 1 citron
1 dl flytande (honung), typ svensk, inte akacia, apelsinblom el. likn.
0.5 dl mörk kinesisk soya, typ Mrs Chengs mushroom soy

1 kilo kycklingfilé (jag rekommenderar istället nåt kött som tål/mår bra av lång tillagningstid men skriver ändå ner hur jag gjorde)

En liten långpanna full med små hela skalade potatisar

Till såsen:
2 dl grädde
2 dl vatten
0,5 dl marinad
kyckling- eller köttbuljong
svartpeppar

Gör så här:
Smält smöret och ta åt sidan. Rör ner de andra ingredienserna till marinaden. Ta 1 dl av marinaden till en liten långpanna med hel skalad potatis. Ta 1 dl av marinaden till kycklingfilén, som gärna skärs i tre bitar så att smakerna kommer åt. Spar resten av marinaden. Vänd potatis respektive kött i marinaden, mal svartpeppar över och skjuts in i ugnen på 225 grader.

Vänd kontinuerligt. Kycklingen tas ut när den är knappt färdig, köttsaften klar och inte rosa. Häll upp marinaden i en kastrull och låt den koka ihop (att låta marinaden koka ihop i långpannan i ugnen lyckades inte för mig, jag brände den vilket gick fort när vätskelagret var tunt och långpannan lätt bågnad). Fortsätt samtidigt med potatisen tills riktigt mjuk inuti och karamelliserat brun på utsidan. Lägg då ut kycklingfilérna i en långpanna, pensla på den koncentrerade marinaden och värm på kycklingen.

Koka samtidigt upp grädde, vatten och marinad till såsen. Skaka ihop 1 dl vatten och 1 msk vetemjöl, vispa ner i såsen. Mal lite svartpeppar över. Smaka av. Mer honung? mer citron?

Det här är tredje portionen, när potatisen fått en extra omgång i ugnen och blivit ännu brunare. Om vi gillade maten? Till och med dottern tog en andra portion.

En somrigare dag skulle jag hoppa över gräddsåsen och göra en saftig sallad med frukt till istället. Gräddsåsen finns inte med i originalreceptet heller, men en dag med meterdjup snö känns inte som den rätta för sallad med vattenmelon och citron.

Ett annat sätt att göra en karamellig söt-sur-salt potatis i ugn är Jamie Olivers balsamicopotatis. Det receptet skriver jag in en annan gång och länkar till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar