lördag 20 mars 2010

Min Bolognese

En vilande blogg ska få nytt liv. Jag flyttar hit med mitt matlagande tänkte jag. Så blir det lättare att hitta maten, jämfört med att ha den inkilad huller om buller i det som är mitt liv på den andra bloggen.

Första receptet blir kvällens matlagningsövning, en stor gryta Bolognese som ska bli morgondagens middag. Grytan har puttrat ett par timmar och det doftar ljuvligt i huset.

Det här behövs:
olivolja, fruttato
smör
2 gula lökar
2-4 morötter
2-4 stjälkar selleri
2-4 klyftor vitlök
140 gram proscuitto crudo
800 gram köttfärs
3 dl rött vin, till exempel Chianto
1/2 burk crema di pomodori, Zeta
3 burkar krossade tomater, Mutti
salt & peppar
fryst basilika
fryst persilja
salt & peppar

mer basilika & persilja
torkad oregano & mejram
1 tsk mald eller stött anis
1 msk rårörsocker

Gör så här:
Hacka löken fint. Skala morötterna, putsa sellerin. Skär i små tärningar, inte mer än 1/2 centimeter. Skär skinkskivorna i fyrkanter om 1/2 till 1 cm. Fräs nu i omgångar och lägg över i en gryta. Grönsakerna ska bli genomskinliga och få lite färg men inte bli inte brända. Pressa ner vitlöken när en av stekomgångarna redan fått färg, sväng runt lite och låt vitlöken få svettas men inte få färg. Bryn köttfärs och skinka i omgångar.

När nu allt ligger i grytan, slå vinet på och krydda den första omgången. Låt köttfärsröran få puttra 1/2 timme eller så, rör om nån gång och kolla att det inte kokar torrt. Häll på de krossade tomaterna, rör om, låt grytan koka upp. Lägg på ett lock och justera värmen så att grytan kan stå puttrande utan passning, på min spis blir det 2 av 6 på vredet.

Låt nu köttfärssåsen puttra länge. Jag lagade middag, åt, såg en deckare och kom sen ihåg att jag hade en gryta på spisen - det kanske inte riktigt är att rekommendera. Ställ en klocka. Min gryta stod puttrande i minst 1 1/2 timme efter jag tillsatt tomaterna.

Tillsätt nu en andra omgång kryddor, rör om, smaka av. Om du inte ska äta direkt, ställ ner grytan i en diskbalja kallt vatten så den kyls snabbt. Eller ställ ut den i snön om det är säsong för det.

Servera med nykokt pasta och en rejäl driva riven parmesan, bröd och sallad.

Källa: Eget, inspirerat av bland annat Året i Toscana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar