söndag 21 mars 2010

Rökig BBQ-sås



Doften och smaken av rök gör mig barnsligt glad. Det är utflykt i pulkbacken, det är värma fötterna vid brasan, det är grillning och glada skratt. Och när jag pratar smak och doft av rök i maten så pratar jag inte nån liten aning utan tänk rejält svartrökt. Sån är den här rätten, som föddes en gång vinterdag när jag alldeles grillös läst mängder av barbecuerecept och gav mig på ett eget. Då var huvudnumret tjocka revbensspjäll som först kokades i buljong och flytande röksmak, Liquid smoke. Sen fick revbenen rinna av, kryddades med salt, socker och paprikapulver och skjutsades in i ugnen. Den sista stunden fick de några generösa penslingar med denna hemkokta barbecuesås. Det var himmelskt gott :) Men det dröjde inte länge innan jag var sugen på barbecuemiddag utan att behöva lägga ner timmar på att vänta på maten. Jag upptäckte snart att såsen funkar till fläskfilé, kycklingben, grillad biff och grillspett. Möjligen är den inte så lyckad till fisk & skaldjur ;)

Det här behövs:
7-8 dl vatten
10-12 katrinplommon
1 1/2 tärning mörk oxbuljong
1 msk liquid hickory smoke
1 dl Heinz ketchup
1 msk skånsk senap
1 msk vitvinsvinäger
ev 1 tsk-1 msk rårörsocker
1-2 klyftor vitlök, pressade
nymald eller krossad svartpeppar

Gör så här:
Koka upp vatten, buljongtärningar, röksmak och katrinplommon. Låt detta puttra till katrinplommonen är mjuka (och huset luktar underbart av tjärad brygga). Ta upp plommonen, mixa eller passera dem med lite av vätskan. Häll upp ett par dl av vätskan och spara på sidan. Blanda nu ner plommonpuré, ketchup, senap, vitlök, vinäger, socker, salt & peppar. Låt såsen få puttra några minuter. Kolla konsistensen, går det att späda mer? Smaka av.

Servera med valfritt kött, klyftpotatis, cole slaw, klyftor av inlagd gurka, rå rödlök, bitar av majskolv (grillad vid säsong), feferoni eller vad du tycker om.

Källa: mitt eget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar